اخبار, تبلیغات, فرزند و مادر

فواید بازی با لگو برای کودکان

فواید بازی با لگو برای کودکان

لگو بازی یک وسیله بازی است که در قدیم هم وجود داشته و بسیاری از والدین خود در کودکی با لگو بازی خاطره دارند ولی شاید در قدیم نمیدانستند که همین لگو بازی چقدر فایده ها برای کودکان دارد و چقدر میتواند در آینده شغلی کودکان تاثیر بگذارد. در این مقاله قصد داریم شما با فواید لگو بازی برای کودکان آشنا کنیم.

لگو بازی چیست؟

لگو (به دانمارکی: LEGO) نام تجاری نوعی اسباب‌بازی است که توسط گروه لگو در شهر بیلوند دانمارک تولید می‌شود. واژه lego برگرفته از کلمه leg godt به معنی خوب بازی کردن است.

این کلمه به معنی گردآوری و خوب جفت کردن هم هست. محصولات لگو شامل قطعات کوچک رنگارنگ (اصطلاحاً آجرهای لگو) عموماً کائوچویی یا پلاستیکی است که می‌توان آنها را به یکدیگر متصل کرد و اجسام گوناگونی ساخت.

این اجسام شامل مدل‌های ساده مانند خانه و قطار و کشتی یا مدل‌های پیچیده‌تر مانند ماشین‌های شامل جعبه‌دنده و موتور و سیستم‌های پنوماتیک هستند.

در این نوع بازی، کودک وقت بسیاری را صرف ساختن شکل دلخواهش می‌کند. البته اهمیت و جذابیت خاص این بازی در آن است

که برای کودکان جنبه تکراری و خسته کننده ندارد و به وسیله قطعات لگو می‌توانند بی‌نهایت اشکال مختلف و جدید بسازند. همین ساختار نیافتگی بازی لگو باعث شده تا لگوها مورد توجه و علاقه کودکان و نوجوانان بسیاری قرار بگیرند.

بهترین سن بازی با لگو برای کودکان:

لگو بر اساس سن کودکان دارای مدل های مختلف است و همچنین لگوها در سایزهای مختلفی وجود دارد و برای کودکان زیر ۳ سال لگوهایی که سایز بزرگی دارند به خاطر رنگی بودن آن مناسب است

ولی در صورتی که کودکتان زیر ۳ سال سن دارد، از لگو که قطعات کوچک دارند جدا خودداری کنید، چرا که در این سن کودکان از راه دهان ارتباط را می‌آموزند و ممکن است برای شناخت هر چیزی، آن را در دهانشان قرار دهند.

بازی با لگو محدودیت سنی ندارند و حتی بزرگسالان هم میتوانند با لگو بازی کنند. هر چه سن کودک شما بیشتر باشد، لگو پیشرفته تر شده و قطعات آن کوچک تر می شود. برعکس هر چه سن کودک کمتر باشد قطعات الگو بزرگتر شده و تعداد آنها کمتر می‌شود.

فواید بازی با لگو برای کودکان: 

۱- لگو، به بچه‌ها یاد می‌دهد که سه‌بعدی فکر کنند.

۲- لگو، در یادگیری زبان دوم، به کودکان کمک می‌کند.

۳- لگو، باعث تقویت مهارت‌های ارتباطی و طرز تفکر نقادانه می‌شود.

۴- لگو، کودکانی خلاق و خوش‌فکر، بار می‌آورد.

۵-  به هنگام بازی تصورات و تخیلات کودک تحریک می شود.

۶- موجب پرورش عضلات ظریف انگشتان و مچ دست می شود.

۷- لگو سبب تقویت قدرت بیان و داستان‌سازی نیز می‌شود

۸- آزادی عمل در بازی باعث می‌شود کودک دست به خلاقیت و ابتکار بزند و چیزهای جدید بسازد که در رشد خلاقیت و توانایی‌های ذهنی او بسیار مؤثر است.

۹- کودک با ساخت اشکال هندسی با مفاهیم هندسی آشنا می‌شود.

۱۰- بازی با لگو قدرت تفکر منظم و سازماندهی کودک را افزایش می‌دهد.

۱۱-زمینۀ تطابق و هماهنگی چشم و دست را فراهم می آورد.

۱۲- بازی با لگو مفاهیم بسیاری به فرهنگ لغت کودکان اضافه می‌کند و از طریق این بازی، کاربرد لغات را به طور محسوس در زندگی مشاهده می‌کنند.

۱۳- وقتی کودک در اتصال قطعات موفق می شود و چیزی می سازد، احساس غرور و پیروزی می کند که در اعتماد به نفس کودک بسیار مؤثر است.

۱۴-  لگو، اصول مکانیک را به کودک می‌آموزد.

۱۵- لگو باعث افزایش بهره هوشی و توانایی حل مسئله در کودک است

۱۶- لگو باعث تمرکز بیشتر در دیگر موارد زندگی میشود

۱۷- به اشتراک گذاری نحوه ساخت و در کنار هم قراردادن لگوها و مشارکت در کار گروهی مهم‌ترین اصل در اسباب‌بازی فکری لگو است.

نکاتی که قبل از خرید لگو باید بدانید:

دنیای لگوها بسیار بزرگ است و لگو با مدل ها و مضامین بسیار زیادی وجود دارد، قابل درک است که می توانید کمی احساس غرق شدن کنید و واقعاً نمی دانید چه چیزی را انتخاب کنید. برای پیدا کردن مدل مناسب، خواه برای فرزند خود باید معیارهای خرید زیر را در نظر بگیرید:

۱- علائق کودک

۲- سن کودک 

۳- قیمت لگو 

۴- رنگ‌های شیمیایی به کار برده شده در اسباب‌بازی‌ها و لگو ها از جمله لگوها در دراز مدت می‌تواند باعث عوارض خطرناکی همچون ناراحتی‌های کبدی، تنفسی و مسمومیت‌های خطرناک شود برای همین بهتر است لگوهایی را خریداری نمایید که استانداردهای بهداشتی معتبر برخوردار باشند و یا از برندهای معتبر و صاحب نام باشند.

صفحه بعدی۳۰ روش برای تقویت هوش کودک